czwartek, 23 kwietnia 2015

Eleonora & Park - Rainbow Rowell

Parę dni temu do mojego domu przybyła nowa książka. Eleonora & Park. Już od dość dawna chciałam ją przeczytać, ale dziwnym trafem nigdy nie było czasu na wyruszenie do księgarni i kupienie powieści. Pewnego dnia jednak nadszedł ten moment, w którym musiałam coś kupić. Książkę. I to najlepiej nie jedną. Właśnie wtedy namówiłam rodziców i pojechaliśmy tam. Do tego raju na ziemi, gdzie znajdują się wszystkie marzenia bibliofila. Minęłam parę półek przepełnionymi różnymi historiami, aż dotarłam do literatury młodzieżowej. I ją zobaczyłam. Eleonorę i Parka...


Tym razem rozpocznę opis książki od okładki. Cóż, muszę przyznać, że prawie zawsze sięgam po książki z ładną okładką. Teraz pewnie wielu uzna mnie za kompletną ignorantkę, ale to prawda. Czasem bywa, że nawet nie obdarzę spojrzeniem powieści, która z zewnątrz wydaje się szara i nieciekawa. Rozumiem, że najważniejsze jest wnętrze, ale jednak po co jest w takim razie okładka? Przecież ona powinna przyciągać uwagę i niemal wołać czytelnika. Właśnie tym razem słyszałam tęskne słowa: "Marysiu, proszę, kup mnie!". No i kupiłam.
Niezwykle podoba mi się ten kolor i układ okładki, która utworzona właśnie w taki sposób przyciąga uwagę i obiecuje niesamowitą powieść. Jest jednak w pewnym sensie myląca.

W pierwszym zetknięciu z książką pt. "Eleonora&Park" stwierdziłam, że to musi być przesłodzone Love Story z niesamowitym Happy Endem. No tak... przeliczyłam się.
Ta powieść z pewnością nie zalicza się do niesamowitych historiach, w których nagle spotyka się ze sobą piękna dziewczyna i olśniewająco przystojny chłopak. Nie można również powiedzieć, że jest napisana w pięknym języku, lub że czytelnik marzy o wcieleniu się w rolę głównego bohatera.
Ta książka jest napisana inaczej.

Stworzona ona została z perspektywy dwojga outsiderów - rudowłosej Eleonory oraz Parka o azjatyckich korzeniach. Ich wspólna historia rozpoczyna się w autobusie szkolnym. Właśnie wtedy Park po raz pierwszy widzi niezwykle dziwną i pokręconą dziewczynę, w której po jakimś czasie nieświadomie się zakochuje. Podobne emocje targały Eleonorą. Cóż można rzec więcej? Ich niesamowita znajomość kręci się wokół komiksów o Spidermanie, X-manie i innych superbohaterach, a także muzyki. Niemal porozumiewali się tytułami ulubionych piosenek, zamiast zwykłą mową.

Lecz czy aby na pewno była to piękna opowieść o dwójce kochanków zakończona zdaniem "I żyli długo i szczęśliwie..."?


Z krwawiącym sercem muszę oznajmić, że moja ocena wynosi jedynie 4/10. Ta książka jest zdecydowanie za krótka. To po pierwsze. Po drugie, jak dla mnie zawarte było w niej o wiele z dużo przekleństw, które co prawda miały odzwierciedlić okrutne warunki, w których żyła główna bohaterka, ale jednak również bez nich można było ukazać to równie dobrze. Warto również zauważyć, że jest ona pisana z perspektywy dwojga nastolatków. Nie przemawia to samo z siebie za, albo i przeciw, ale ja zawsze uważałam, że dobra powieść może ukazać wszystkie ważne osoby nie zmieniając co chwilę narracji.
Mimo to pozytywnie odbieram ogólny pomysł tejże historii i polecam do przeczytania jej i zastanowienia się co tak właściwie miała ona przekazać. Może i mam dopiero czternaście lat, ale jednak właśnie takie książki zmieniają mój stosunek do niektórych ludzi, czy ich uczynków. Dzięki nim czuję się dojrzalsza i pewniejsza swoich poglądów. Mam nadzieję, że również wy - moi czytelnicy - sięgniecie po twórczość pani Rainbow Rowell i wyjaśnicie sami przed sobą, dlaczego tak jest, że jedni mają wszystko, a inni nie mają nic, a jednak są tak do siebie podobni...



Oczywiście zapraszam do komentowania i wyrażania swoich opinii na temat tejże książki, a także tego, czy ta recenzja wyszła właściwie, czy może powinnam coś poprawić.

12 komentarze:

  1. Moim skromnym zdaniem, wyszło super! Mimo, że zauważasz minusy książki to chcę ją przeczytać, więc już wyruszam na poszukiwania. Poza tym, żadna książka nie jest idealna! Muszę ją mieć! Dwoje outsiderów czytających komiksy i nałogowo słuchających muzyki? Mogę zostać ich przyjaciółką! Jeśli można wiedzieć, ile oni mają lat?
    Pozdrawiam i zapraszam do poczytania moich opowiadań! Może napiszesz o którymś jakąś recenzję? monika-episodes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Park ma 16, a Eleonora 15 z tego co wiem :D
      Hmm... Może w niedalekiej przyszłości wezmę się również za pisanie recenzji opowiadań. Na pewno rozważę wtedy kandydaturę twoich opowieści ;)

      Usuń
  2. Bardzo fajna recenzja :)
    Chciałabym przeczytać tę książkę, ale chwilowo nie mam czasu.
    Ale może w wakacje...
    Jeśli chodzi o książki 'z perspektywy dwóch osób' to polecam Ci "Dziewczyna i chłopak - wszystko na opak".

    Obserwuję :)
    http://onelife-onesize.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :D
      Na pewno zdobędę tą książkę i przeczytam :P

      Usuń
  3. podoba mi się twoja recenzja ;)
    zaobserwowałam, miło by mi było gdybyś się odwdzięczyła :*
    donutworrybehappy.blogspot.com - zapraszam do mnie, nowy post z 2 sukienkami na mój bal ♥ ♥ ♥

    OdpowiedzUsuń
  4. Piszesz bardzo ciekawie, podobaja mi się ta recenzja :)
    Obserwuję :)

    Blog z profesjonalnymi i artystycznymi sesjami zdjęciowymi :) Nowy, wiosenny post :)
    http://moooneykills.blogspot.com/2015/04/white-cherry.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Super recenzja, ksiązki nie czytałam :)
    http://agataweranika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny blog, piszesz naprawdę ciekawe recenzje ♥
    Konkursy internetowe

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że taka niska ocena :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Musze przeczytać tę książkę :)
    Boże, tak podoba mi się wygląd Twojego bloga, że nie mogę się napatrzeć :)
    Obserwuję !

    http://amourdelespoir.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy post :)
    Jestem tutaj pierwszy raz i na pewno pozostanę na dłużej. :)
    Obserwuje i zapraszam do siebie :)
    http://dominikax.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Też czaję się na tę książkę, bo koleżanka mi poleciłą ;)
    Zapraszam do mnie. MÓJ BLOG - KLIIK

    OdpowiedzUsuń

 

Typowo nietypowy lajfstajl Template by Ipietoon Cute Blog Design and Homestay Bukit Gambang